سقف عرشه فولادی

شرکت فنی و مهندسی بام گستر دیبا با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و تکیه بر تجربیات ۳۰ ساله متخصصان خود، اقدام به ساخت دستگاه رول فرمینگ جهت عملیات فرمینگ انواع ورق گالوانیزه نموده است.در همین راستا آماده ارائه بهترین خدمات نورد از لحاظ کیفی و کمی و در انواع مختلف فرمینگ به همکاران و کافرمایان می باشد.
یکی از مزایای فرمینگ ورق تولیدی شرکت بام گستر دیبا، به حداقل رساندن ضایعات تولید ورق در ساخت سقف عرشه فولادی است. تولید بهینه ترین ورق فرم شده با حداکثر عرض مفید و حداقل بتن ریزی در عین حال مطابق با آیین نامه ها و استانداردهای بین المللی نیز از دیگر مزایای فرمینگ بام گستر دیبا می باشد.

فهرست مطالب

بام گستر دیبا تولید کننده انواع سقف عرشه فولادی ، متال دک و فرمینگ ورق

ورقهای موج دار از حدود سال ۱۷۸۴ در ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار گرفته و یکی از قدیمیترین انواع فولاد سرد نورد شده است.
امروزه انواع ورقهای موج دار با پوشش های متفاوتی تولید می شوند. استانداردهای متعدد ورق های موج دار عموما برای ساختمان ها و دیگر موارد در دسترس می باشد. این ورق ها بطور فراوانی در ساخت سقف و دیوارهای جانبی ساختمان ها استفاده می شود .
این ورقها قوی، سبک و با قابلیت نصب آسان می باشند. در بسیاری از موارد آنها بعنوان دیافراگم برشی جایگزین مهاربندی های مرسوم می شوند. اینکار می تواند موجب پایداری کل سازه و اعضای منفرد آن نظیر تیرها و ستونها شود. همچنین می توان از آنها جهت مهار جانبی خاک در گودبرداری ها استفاده کرد. در سالهای اخیر ورق های موج دار در سیستم های کفسازی در ساختمان ها و عرشه پل ها نیز استفاده شده است. هزینه سقف عرشه فولادی بسیار مناسب تر نسبت به انواع دیگر می باشد .
سیستم سقف عرشه فولادی که از آن با نام متال دک (Metal deck) نیز یاد می شود، یکی از اقتصادی ترین روش های ساخت سقف برای ساختمان ها به حساب می آید. سقف عرشه فولادی در مقایسه با سقف های مرسوم در اسکلت های فولادی ساختمان ها از وزن کمتری برخوردار است. با ساختمان های ساخته شده از فولاد سرد یا گرم نورد شده نیز همخوانی دارد.

سیستم سقف کامپوزیت در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و استفاده از عرشه فولادی در حیطه الزامات ارائه شده مجاز شناخته شده است، که ضوابط مربوط به آن در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان آمده است.
سیستم سقف عرشه فولادی از مقاطع مختلط دال بتن بر روی ورق های ذوزنقه ای که به تیرها و شاه تیرهای فولادی متصل می شوند، تشکیل شده است. عملکرد مختلط دال بتنی مسلح فوقانی و ورق فولادی ذوزنقه ای تحتانی، نقش بسزایی در تامین صلبیت سقف و رفتار مطلوب برشی عرشه فولادی خواهد داشت. در واقع عرشه فولادی در این سقفها دارای چهار عملکرد می باشد:
۱. بعنوان قالب ثابت بتن عمل میکند
۲. سکوی کاری برای رفت و آمدهای مختلف را فراهم می نماید
۳. دال مسلحی در لنگرهای مثبت را فراهم می آورد
۴. تامین کننده مهار برای قاب فولادی توسط عملکرد دیافراگمی می باشد. 

ورق گالوانیزه چیست؟

به ورق آهنی که به وسیله فلز روی پوشش داده میشود، ورق گالوانیزه گفته میشود. ورقهای گالوانیزه به دلیل پوشیده شدن با روی ، حتی در صورت خراشیدگی، تغییر شکل فیزیکی، تنش و پرس، زنگ نمیزنند. در واقع ورقهای گالوانیزه متشکل  از فولاد و یا آهن هستند که توسط  روی مذاب, پوشش داده میشوند. لازم به ذکر است که میزان مقاومت ورق گالوانیزه یا مقطع گالوانیزه شده، بستگی به ضخامت فلز روی آن می باشد .استفاده از ورق گالوانیزه عرشه فولادی  سبب افزایش سرعت در اجرا و کاهش هزینه ها در پروژه های ساختمانی می گردد.

ورق گالوانیزه عرشه فولادی مهمترین عضو در این سازه بوده که با ضخامت ۰٫۸ تا ۱٫۲ میلی متر در بازار موجود است. برای تولید ورق عرشه فولادی، ورق های گالوانیزه را در دستگاه های مخصوص به صورت موجدار و به شکل ذوزنقه ای در می آورند. حتی اگر پوشش این ورق دچار شکستگی شود و یا از بین برود، در برابر زنگ زدگی هیچ آسیبی نخواهد دید.

این ورق ها از مقاوت بسیار بالایی در برابر خوردگی و همچنین زنگ زدگی برخوردار هستند، به گونه ای که با از بین رفتن روکش، دچار زنگ زدگی نمی شوند. مهمترین علت استفاده از ورق گالوانیزه، افزایش طول عمر سقف تا سی سال و هزینه پایین آن است و از دیگر نکات قابل توجه ورقه های گالوانیزه می توان به وزن کم و طیف رنگی متفاوت آن اشاره کرد. این محصول با رنگ های سفید ، قرمز ، آبی ، نارنجی ، سبز ، زرد و … موجود است.

روش های گالوانیزه کردن

ورق گالوانیزه به شیوه های مختلفی گالوانیزه می شود که در این قسمت چند مورد آن را بررسی می کنیم.

  •  روش غوطه ور کردن گرم (در روی مذاب)

ازمتداول ترین روش های گالوانیزه ایجاد پوشش بر روی فلزات روش غوطه وری گرم است که در بسیاری از کارخانه های فولاد استفاده می شود و در سالهای بسیاری در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است  که از انعطاف بالایی برخوردار بوده و از ساده ترین روش ها می باشد. در این روش قطعات فولاد یا آهن پس از تمیز کاری سطح در مذاب روی غوطه ور می شوند  که از آلیاژ آهن- روی بر روی فلزات استفاده می شود و ضخامت و پوشش به عوامل متعددی مانند میزان سرعت خروج از حوضچه و مدت زمان غوطه وری و… بستگی دارد.

از مزیت استفاده از این روش پوشانندگی به طور یکسان بوده  که همه ی اجزا از جمله لبه , درزها  و غیره را به طور کامل فرا می گیرد و یک ساختار چندلایه از آلیاژ روی و فولاد بین پوشش روی و فولاد شکل می گیرد. اما از معایب این روش تاب خوردگی و شکنندگی قطعات بزرگ هنگام گالوانیزه کردن است و باعث به وجود آمدن تغییراتی در متالوژیکی ساختار فولاد می شود. پس در صورت خم کردن ورق گالوانیزه باید دقت کرد که پوسته پوسته نشود.

  •  پاشیدن روی

در این روش به وسیله یک تفنگ بادی آلیاژ روی به تمامی سطوح پاشیده می شود و سپس باید به وسیله یک سنباده صاف شود و عاری از هرگونه آلودگی شود. در این روش  ضخامت به ۰٫۰۱ میلی متر میرسد و از معایب این روش پاشیدن روی در قسمت حفره، تورفتگی در گوشه ها و لبه هاست.

  • روش الکتروگالوانیز (گالوانیزه کردن الکترولیتی)

این روش به نسبت غوطه وری در حوضچه مذاب ، پروسه سردی به حساب می آید. این روش با غوطه وری فولاد در الکترولیت که یک محلول سولفات روی یا سیانید است، انجام می شود. فرایند الکترولیت یک لایه نازک در سطح آهن قرار می گیرد و یک پوشش صاف و بدون شکل به دست می آید. ضخامت لایه گالوانیزه  در این روش  بین ۰٫۰۶ تا ۰٫۲ اونس بر فوت مربع است. از ویژگی های مثبت این روش چسبندگی بالای پوشش های آلی است که عمر آلیاژ روی را بیشتر می کند.

علت استفاده از ورق گالوانیزه

استاندارهای مورد پوشش ورق های گالوانیزه، موجب اعتبار و قابلیت اعتماد بالای ورق گالوانیزه شده است و همانطور که پیش تر عنوان شد، به دلیل کاهش هزینه های اجرایی و مصالح، نصب آسان و قیمت مناسبی که دارد، استفاده از ورق گالوانیزه در صنایع مختلف، از محبوبیت بالایی برخوردار است. از دیگر نکات قابل توجه ورق گالوانیزه می توان به خاصیت جوش پذیری بالا اشاره کرد که به همین دلیل به سادگی به وسیله جوش به هم متصل می‌شوند. ورقهاي گالوانيزه مصارف بسياري در صنايع مختلف داشته و زماني از آن استفاده مي شود كه نياز به كنترل خوردگي در آهن و فولاد باشد  و همچنین در هنگام پوشش دهی ورق گالوانیزه پرسکاری و شکل دهی خطر پودر شدن و ایجاد براده  به کمترین حالت می رسد. از دیگر دلایل استفاده از ورق گالوانیزه، مقاومت, استحکام و شکل پذیری بالای آن است که  باعث می شود در برابر باد ، طوفان ، باران و… مقاومت پذیری زیادی داشته باشد و به همین دلایل است که طول عمر ورق گالوانیزه را به ۲۰ تا ۳۰ سال افزایش می دهد.

انواع سقف عرشه فولادی

در حالت کلی سقف عرشه فولادی به دو دسته مرکب و غیر مرکب تقسیم بندی می شود:

  • سقف غیر مرکب

سقف عرشه فولادی غیر مرکب که به نسبت مدل های دیگر کمتر رواج دارند. در این روش بتن بر روی سقف ریخته می شود و مقاومت آن بیشتر می شود. این روش زمانی کاربرد دارد که به واسطه میلگردهای فولادی نیاز است تا سقف بیشتر تقویت شود.

  • سقف مرکب

انواع مختلفی از سقف عرشه فولادی مرکب در بازار مورد استفاده قرار می گیرد که شامل سقف مرکب با میلگرد و بدون میلگرد می باشد. استفاده از این نوع سقف ها بیشتر توسط مهندسان صورت می گیرد. دلیل اصلی محبوبیت این سقف ها مقاومت بالا و نصب راحت آنها است. توجه داشته باشید که استفاده از روش سقف عرشه فولادی نیازمند دانش و مواد اولیه خاصی است، به همین دلیل حتما در مورد ابعاد و نیازهای پروژه خود تحقیق کنید.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

برای تشکیل این نوع سقف ها، اجزای مختلفی وجود دارد که به کمک آنها می توانید سقف را به شیوه اختصاصی خود شخصی سازی کنید. ورق گالوانیزه یکی از قسمت های جدایی ناپذیر در این نوع سقف ها می باشد، که سبب مقاومت و نصب راحت تر این سقف ها در ساختمان ها می گردد.

  • ورق فولادی

مهم ترین مزایای سقف عرشه فولادی به نسبت سایر سقف ها، ورق های فولادی گالوانیزه به کار رفته در آن هاست. ضخامت این ورق های فولادی بین ۰٫۰۸ الی ۱٫۲ میلی متر است. ورق های فولادی رابه وسیله دستگاهی به نام “رول فرمنیگ” به حالت خاصی موج دار می کنند. به همین دلیل در مقطع هر ورقه، هر موج به شکل ذوزنقه دیده می شود. ارتفاع این ذوزنقه ها ماکسیمم ۷۵ میلی متر است و عرض ذوزنقه هایی که با بتن پر شده باشد، نباید کمتر از ۵۰ میلی متر باشد. ورق های فولادی باید درقسمت شیبدار برآمدگی و فرورفتنگی هایی داشته باشند تا درگیری بین فولاد و بتن ایجاد شود .

ابتدای شروع نصب سقف، ابتدا ورق گالوانیزه موج دار به ترتیب بر روی تیرهای افقی یا عمودی نصب می گردد. از آنجایی که وزن این ورقه ها بسیار کم است، کار با آنها ساده است و نیاز به نیروی انسانی زیادی نیست. یکی از مسائل مهم در خصوص ورق های فولادی نحوه جابجایی و دپو کردن آنها است. جابجایی و دپو باید با دقت و احتیاط انجام شود، به گونه ای که موجب تغیر شکل آن نشود .

  • گل میخ یا برش گیر

این سقف ها به دلیل استفاده از ورق های گالولنیزه در آن ها، دارای برش گیری خاصی هستند. گل میخ یکی از تجهیزاتی است که در هنگام نصب و راه اندازی سقف عرشه فولادی با آن مواجه خواهید شد.قطر این برش گیری ها ماکسیمم ۲۰ میلی متر و ارتفاع آن بسته به ورق فولادی متغیر است . بنابراین ماکسیمم ارتفاع گل میخ پس از نصب که از بالای ورق فولادی اندازه گیری می شود، نباید کمتر از ۴۰ میلی متر باشد. در نهایت بعد از سوراخ کردن ورق ها و اتصال آنها به هم به کمک گل میخ و روش جوش الکترونیکی ورقه ها بهم متصل می شوند. گل میخ ها توسط یک دستگاه مخصوص جوش قوس الکتریکی، به بال تیر سازه ای جوش می شود. عملیات جوش کاری هم می تواند به شکل مستقیم روی بال تیر سازه انجام گیرد و هم قبل از روی ورق فولادی انجام شود . قبل از قرار دادن گل میخ , یک حلقه سرامیکی در محل جوش  قرار می دهند تا با ایجاد یک حوضچه مذاب از ایجاد قوس الکتریکی محافظت کند .

  • نصب میلگرد و آهن 

یکی از مهم ترین مراحل ساخت سقف های فولادی، قرار دادن میلگرد و اتصال آنها به گل میخ می باشد. با این روش می توانید اتصال بین ورقه ها را قوی تر کنید. به کمک این روش آرماتور بندی بسیار ساده تر انجام می شود. بعد از انجام این کار کافی است تا مراحل بتن ریزی را شروع کنید. این مرحله اهمیت زیادی دارد و اگر زمان بیشتری برای جوش دادن صرف کنید، سقف ساخته شده مقاومت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد.

  • آرماتور بندی

بعد از اتصال ورق ها به کمک گل میخ، حال نیاز به ساخت یک آرماتور کامل داریم. برای این روش از همان قسمت هایی که از گل میخ استفاده شده است یک آرماتور کامل بر روی ورقه ها کشیده می شود. در این حالت کار ساده تر انجام می شود و مقاومت سقف بیشتر می گردد.

کاربرد آرماتور در سقف عرشه فولادی به شرح زیر است :

  • در دهانه های ممتد و کنسول ها در مقابل لنگر منفی مقاومت می کند.
  • در بارهای متمرکز
  • آرماتورهای حرارتی
  • مقاومت درمقابل لنگر مثبت

برای آرماتوربندی اگر از مش های آماده استفاده کنید، سرعت اجرای سقف افزایش پیدا می کند، ولی اگر از میلگرد های آجردار استفاده کنید، از سرعت اجرا کاسته می شود.

  • بتن ریزی

مرحله آخر کار بر روی یک سقف عرشه فولادی، بتن ریزی می باشد. عموما برای سقف عرشه فولادی از بتن های سبک یا بتن های معمولی استفاده می شود. مقاومت فشاری بتن، با در نظر گرفتن نوع آن، در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. در بعضی از موارد می توان از بتن الیافی که الیاف آن از جنس پلیمر یا فولاد می باشند استفاده کرد. به کمک این روش بین آرماتور و دیوار به شکل کامل به کمک این ورقه ها پر خواهد شد و این امکان برای شما وجود دارد که به راحتی محیط سقف خود را برای دوام و استحکام بیشتر با بتن پر نمایید.

مزایای سقف عرشه فولاد ( متال دک ) فرمینگ ورق

امروزه سقف ساختمان ها را میتوان با متریال های مختلف و با روش های مختلف ساخت. سقف عرشه فولادی یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین روش های ساخت سقف ساختمان ها می باشد. سقف عرشه فولادی در مقایسه با سایر سقف های مدرن از ویژگی های منحصر به فرد و مزیت های چشمگیری برخوردار است. از ورق فولاد به عنوان یک ماده در سقف عرشه فولادی برای ایجاد سیستمی با استحکام بسیار بالا با وزن نسبتاً کم استفاده می شود. این منجر به فرآیند ساخت و سازی می شود که هزینه نصب و جابجایی مواد کمتری دارد. عرشه فولادی علیرغم اینکه یک جزء ساختاری اصلی است، اما همچنان می تواند در معرض دید قرار گیرد، به خصوص اگر از طیف گسترده ای از پوشش های فلزی که اکنون در بازار وجود دارد، استفاده کنید. همچنین به دلیل ویژگی های مقاوم در برابر آتش، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، که آن را به یک جزء مشترک از مجموعه های دارای درجه آتش تایید شده UL و ULC تبدیل می کند.
از مزایای سقف عرشه فولادی اول از همه می توان به این مورد اشاره داشت که دوام بالای پایه های فولادی سقف عرشه فولادی در برابر خوردگی یکی از ویژگی های منحصر به فرد ورقه های فولادی محسوب می شود. میزان شدت مقاومت ورق های فولادی به انواع و مشخصات عرشه های فولادی بستگی دارد.
مورد بعدی قدرت بالای سقف عرشه فولادی است. به این معنی که سیستم دال های معمولی به هنگام ساخت دارای وزن بیشتر و تحکم کم تر نسب به سیستم دال های مرکب فولادی هستند. خواص مواد و مقطعی بر استحکام اضافی به دال بتنی تمام شده در طول دوره خدمات تاثیر می گذارد. عرشه فولادی تقویت انعطاف پذیری را فراهم می کند. از آنجایی که بتن دارای استحکام بالا است، ترکیب عرشه فولادی با آن موجب قوی تر شدن یک دال میشود. ورقه های عرشه فولادی درواقع به گونه ای طراحی شده اند که از لغزش طولی و حرکت عرضی جلوگیری کنند.
از مزایای دیگر سقف عرشه فولادی میتوان به نصب سریع و آسان آن ها اشاره کرد. در واقع ورقه های عرشه فولادی نسبت به سایر مصالح ساختمانی راحت تر جابجا شده و در نتیجه سرعت نصب را نیز افزایش میابد. ورق های فولادی قبل از ساخت سقف عرشه فولادی در اندازه های مشخص شده برش داده میشود. این ورق ها در بسته هایی توسط جرثقیل به راحتی به محل اجرای سقف عرشه فولادی ارسال می شود.
یکی دیگر از مهترین مزایای سقف عرشه فولادی، اجرا و نصب سقف عرشه فولادی بسیار سریع تر از سایر سقف های مدرن است. ورق های فولادی پس از حمل به محل نصب سقف فولادی، توسط یک فرد ماهر و با تجربه با دست چیده میشود. در این نوع سقف ها نیاز به مصالح گوناگونی نیست و پیچیدگی های خاصی ندارد. از این رو اجرای سقف های ساخته شده با عرشه فولادی بسیار سریع بوده و ایمنی آن بالاتر است.
در سقف عرشه فولادی پروفیل ذوزنقه ای جایگزین تیرچه و سفال شده است. این پروفیل ها توسط دستگاه فرمینگ، فرم داده شده و آجدار می شوند.پروفیل ذوزنقه ای در سقف عرشه فولادی جایگزین میلگرد اصلی سقف و همین طور به عنوان قالب جهت بتن ریزی استفاده می شود و مانع از خروج شیره بتن از سقف عرشه‌ فولادی می گردد.سقف های عرشه‌ فولادی برای دهانه های متفاوت قابل اجراست. اجرای سقف عرشه فولادی تا دهانه ۴ متر بدون شمع گذاری و تا دهانه ۷ متر با اجرای شمع انجام می شود .
از دیگر مزایای عرشه‌ فولادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• حذف قالب بندی، کاهش تیرهای فرعی، حذف میلگردهای کششی و…..
• سقف عرشه فولاد ۲۶ درصد سبک تر از سقف های تیرچه بلوک و ۲۱ درصد سبک تر از سقف های کامپوزیت است .
• عرشه‌ فولادی (متال دک) امکان بتن ریزی همه سقف ها به صورت همزمان را فراهم می کند
• سرعت بالا در اجرای سقف عرشه ‌فولادی نسبت به سایر سقف های موجود.
• سبکی سقف عرشه‌ فولادی باعث کاهش وزن سازه، اسکلت و فونداسیون ساختمان می شود.
• لرزش در سقف عرشه‌ فولادی به میزان قابل توجهی کمتر از سقف دال بتنی و یا موارد مشابه است، همچنین صلبیت سقف عرشه‌ فولادی نسبت به سقف بتنی تیرچه بلوک به مراتب بیشتر است .
• ضخامت بتن در سقف کامپوزیت عرشه‌ فولادی نسبت به بلوک و یا یونولیت در سقف های تیرچه بلوک کمتر است .
• یکپارچگی مناسبی بین اجزای سازه ای در سقف عرشه ‌فولادی (متال دک) برقرار است.
سقف های عرشه فولادی با ایجاد یک سکوی کار دائمی، موجب افرایش ایمنی در زمان اجرا می شود.
• سقف عرشه ‌فولادی دارای سطح زیرین یکدست و یکنواخت است. از این رو در کاربری هایی مانند پارکینگ می توان این سقف ها را بدون هیچگونه پوشش سقف کاذب به کاربرد.
• عرشه فولادی ذاتا غیر قابل احتراق است، که یک مزیت آشکار نسبت به محصولات روکش چوبی است. در واقع، خاصیت غیر قابل احتراق پوشش فولادی اغلب منجر به کاهش هزینه های بیمه خطر سازندگان می شود زیرا خطر آتش سوزی به طور چشمگیری در طول ساخت و ساز کاهش می یابد.

اما اجرای سقف عرشه فولادی مزایای دیگری هم دارد که عبارتند از مقاوم بودن در برابر آب و هوا، رطوبت، خوردگی، زوال آفات. این ویژگی ها را می توان در طراحی با توجه به نیاز مشتری تغییر داد و بنابراین سقف های عرشه فولادی یک انتخاب ایده آل برای پوشش سقف در بسیاری از مناطق ساخت و ساز است.
سقف عرشه فولادی نسبت به سایر سقف های مدرن مقرون به صرفه هستند و وزن نسبتا سبکی دارند. وزن سقف عرشه فولادی حدود ۵ کیلوگرم بر متر مربع است که امکان نصب سقف عرشه فولادی را حتی در مواردی که خرپا سقف خیلی حجیم نیست، فراهم می کند. کاشی های فولادی سقف، آب را جذب نمی کنند و به این ترتیب وزن خود را تحت تاثیر بارندگی افزایش نمی دهند.
دال های کامپوزیتی با استفاده از عرشه فولادی به طور قابل توجهی سفت تر و محکم تر از بسیاری از سیستم های کفپوش دیگر هستند، بنابراین وزن و اندازه ساختار اولیه را می توان کاهش داد. در نتیجه، اندازه فونداسیون نیز می تواند کاهش یابد.
از آنجایی که ورق های عرشه فولادی با به صورت دستی و نه با جرثقیل چیده می شوند، این روش نسبت به سایر روش های کف سازی که برای نصب نیاز به جرثقیل دارند، زمان بسیار کمتری دارد. سقف عرشه فولادی نه تنها ساخت و ساز را سرعت می بخشد، بلکه هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش می دهد زیرا نیازی به ماشین آلات سنگین نیست.
با توجه به طراحی آجدار، بتن مورد نیاز برای دال برای هر عمق دال به طور چشمگیری نیز کاهش می یابد بدون اینکه به استحکام سازه یا عملکرد آتش آسیبی وارد شود.
به طور کلی استفاده از سقف عرشه‌ فولادی باعث کاهش زمان اجرا، مصرف بهینه مصالح، هزینه های جاری و در نتیجه کاهش هزینه های پروژه می شود .
یکی از سوانح رایج در هنگام وقوع زلزله، سقوط اجزای غیر سازه ای سقف، نظیر بلوک های سفالی است که در سقف عرشه فولادی (متال دک) این اتفاق رخ نخواهد داد و در نتیجه موجب کاهش خسارات جانی و مالی در هنگام وقوع زلزله و آتش سوزی می شود.
در سازه هایی که از بلوک یونولیتی استفاده می شود، در هنگام آتش سوزی گازهای خطرناکی متساعد می شود که می تواند تلفات جانی درپی داشته باشد .
سقف عرشه فولادی steel deck ceiling از جمله اقتصادی ترین و به صرفه ترین راهکارها برای ساخت سقف ساختمان ها به حساب می آید. ورق های به کار رفته در سقف عرشه فولادی از جنس گالوانیزه با مقاومت کششی حداق ۲۳۰ n/m است. این ورق ها در کارخانه و با استفاده از دستگاه roll forming از حالت رول خارج شده و به شکل ذوزنقه در می آیند.
محاسبات سازه و تعیین ضخامت ورق و تهیه ازبیلت از اسکلت
تهیه ورق، نورد و فرمینگ به همراه بسته بندی و پالت گذاری
برشکاری و جاگذاری ورق مطابق با شاپ تهیه شده از دفتر فنی با برش دستگاه پلاسما یا فرز اهنگری
تثبیت ورق های گالوانیزه با میخ و چاشنی از برند Hilti با دستگاه (DX460 Hilti) و (DX760 Hilti)
نصب فلاشینگ و تعبیه داکت و رایزر
نصب گل میخ با دستگاه stud welding(آلمان SOYER) و (آلمان HBS) (گام الکتریک)
نظافت پایانی سقف شامل جمع آوری سرامیک و آماده سازی جهت بتن ریزی
عملیات آرماتور بندی (مش آماده حرارتی) یا اجرا الیاف
عملیات بتن ریزی با ترازیاب لیزری و ماله پروانه


اهمیت استفاده از سقف عرشه فولادی

در ساختمان سازی یکی از مهم ترین و سخت ترین قسمت ها، ساخت سقف است. روش های سنتی ساخت سقف نیازمند هزینه بسیار زیادی هستند. نصب آهن، آجر چینی، استفاده میلگرد و ستون، باعث می شود تا کار شما در این بخش بسیار دشوار باشد. همچنین در ساختمان های چند طبقه این موضوع بسیار سخت نیز می شود. اما سقف عرشه فولادی به دلیل وزن کمی که دارد، می تواند در هر جایی استفاده شود. به دلیل مقاومت بالای ورقه های فولادی و استفاده آسان از آنها، شما در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید سقف خانه یا محیط کار خود را طراحی و پیاده سازی کنید.

بعد از نصب و راه اندازی سقف عرشه فولادی، باید عمل بتن ریزی را انجام دهید. بخش آخر کار بعد از پیاده سازی این نوع سقف ها ریختن مقدار مناسبی بتن بر روی سقف می باشد. اما قبل از بتن ریزی باید حتما عرشه را بهم متصل کنید و سپس به کمک آرماتور بندی، یک لایه مناسب برای اتصال بهتر بتن با عرشه ایجاد کنید.

به دلیل حذف شدن بخش قالب گیری، سرعت تولید سقف بیشتر می شود و دیگر نیازمند ترکیب یا ساخت سقف بر روی زمین و نصب آن بر روی ساختمان نخواهید بود. همچنین دیگر نیاز به جوشکاری های طولانی مدت و خطرناک نیز نخواهید داشت.

وجود ورق گالوانیزه باعث می شود تا ساختمان شما در زمستان گرم و در تابستان ها خنک بماند. به همین دلیل این روش برای جلوگیری از اتلاف انرژی نیز بسیار مهم است.

کاهش هزینه های ساختمان سازی با استفاده از سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی وزن کلی پروژه شما را در سراسر ساختمان کاهش می دهد. به این معنی است که می توانید کمتر برای مواد دیگر مانند تکیه گاه ها و تقویت کننده ها هزینه کنید. با کاهش هزینه ها شما می توانید برای به دست آوردن کیفیت مواد مورد نظر خود هزینه بیشتری صرف کنید، به این معنی که کیفیت ساخت و ساز شما به طور عمده بهبود خواهد یافت. هنگام طراحی یک ساختمان جدید که از نوع سقف عرشه فولادی است، پیمانکاران عمومی می توانند با سفارش فولاد با کیفیت بالاتر در زمان و هزینه صرفه جویی کنند. درجه یا کیفیت فولاد با واحدی به نام ksi یا کیپس (کیلو پوند) در هر اینچ مربع اندازه گیری می شود. یک ksi برابر با 1000psi (پوند بر اینچ) است. هر چه ksi فولاد بیشتر باشد، کیفیت و استحکام آن بالاتر است. این واحد اندازه‌گیری خاص‌تر جایگزین سیستم درجه‌بندی حروفی شد که تا سال 2002 وجود داشت. برای مثال فولاد درجه E، اکنون 80ksi است. با این حال، یک عامل کلیدی که هنگام سفارش مواد برای یک پروژه باید به خاطر داشته باشید، این است که تفاوت قیمت قابل توجهی بین فولاد درجه بالا و پایین وجود ندارد. از این رو عاقلانه است برای صرفه جویی در هزینه و زمان از عرشه فولادی درجه بالاتر استفاده کنید.

نورد و فرمینگ

جنس ورق مورد استفاده در نورد مطابق با استاندارد BS فولادی و حداقل دارای مقاومت جاری شدن kg/cm32200 می باشد. فولادی که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد از نوع S12 و S13 و S14 که به ترتیب دارای تنش های جاری شدن 2100 و 2400 و 2800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و در ضخامت های بین 8/0 تا 1.2 میلی متر می باشد. فولاد مصرفی باید با گالوانیزه روکش شود، که طبق استاندارد BS مقدار آن برابر با 275 گرم بر متر مربع می باشد تا محافظت کافی را ایجاد کند.
ورق های مصرفی از جنس فولاد با روکش گالوانیزه مطابق استانداردهای جهانی A6S3M–ASTM و A123 است. فرمینگ این ورق ها به صورت ذوزنقه ای و دارای آج هایی در سطح ورق گالوانیزه است. قدرت باربری و دهانه مجاز قابل پوشش توسط عرشه ها، وابسته به سطح مقطع و خواص هندسی عرشه و همچنین میزان بار وارده می باشد.

برای ساخت سقف عرشه فولادی به کمک روش نورد سرد می توانید، صفحات را بهم متصل کنید و سقف اولیه خود را ایجاد کنید. این روش به شما کمک می کند پروفیل فولادی را به شکل دلخواه در آورید و سپس کار تولید سقف را انجام دهید.

سپس بعد از آوردن ورقه های فولادی، باید این ابزارها به طبقه های مورد نظر منتقل شوند و به کمک کابل های فلزی و زنجیر های آویز به قسمت های دیگر بسته می شوند. نکته ای که در رابطه با اتصال این صفحات اهمیت دارد، جلوگیری از ایجاد اضافه بار بر روی سازه اصلی است.

بعد از نصب کامل و آماده سازی مراحل اولیه، حال نوبت فیکس کردن سقف عرشه فولادی است. برای انجام این کار از ابزارهای خاصی به نام میخکوب استفاده می شود. به کمک این روش می توانید ورقه ها را کاملا بهم متصل کنید و آنها را به صورت یکپارچه درآورید. بعد از انجام این قسمت حال باید سطح سقف را تمیز کنید تا محل های اتصال گل میخ را پیدا کنید.

عملکرد ورق در سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی یا متال دک (Metal Deck)، سقف هایی از جنس بتن و یا کامپوزیت هستند و از این طریق بار تحمیل شده از طرف سازه را تحمل میکنند . مزایایی که سقف عرشه فولادی را نسبت به باقی سقف ها متمایز می سازد، برش گیری ها و ورق های فولادی گالوانیزه به کار رفته در این نوع سقف هاست.

یکی از وظایف سقف عرشه فولادی انتقال نیروهای برشی در دهانه است. این کار توسط برجستگی های موجود بر روی بدنه عرشه انجام می گیرد. آج های موجود باعث بوجود آمدن سطح مقطع بیشتر و در نتیجه ایجاد درگیری بیشتر بین بتن و عرشه و مانع از جدا شدگی افقی و قائم بین دال و عرشه می شود. همچنین از عرشه می توان به عنوان آرماتور کششی نیز استفاده کرد.
فرمینگ ورق در گام های مختلف انجام می شود . تفاوت گام در فرمینگ ورق گالوانیزه در ارتفاع فرم ذوزنقه ای عرشه است،(ارتفاع یا گام ورق میابیست به ۷۵ میلیمتر محدود گردد) بطور معمول از فرم ۷.۵ استفاده می شود.زیرا بیشترین ممان اینرسی مقطع و طبیعتا بیشترین لنگر را متحمل میشود. در این نوع فرمینگ نیازی به استفاده از میلگردهای سازه ای نیست و موجب صرفه جویی چشم گیری در هزینه های اجرای سقف عرشه فولادی می شود.
شرکت بام گستر دیبا، نورد اختصاصی را مطابق آئین نامه های بین المللی و داخلی طراحی نموده است. خدمات فرمینگ بام گستر دیبا بیشترین عرض مفید و بالاترین بهره وری ورق گالوانیزه را ارائه می دهد. محصولات در خط تولید تمام اتوماتیک همراه با بسته بندی، کدگذاری و مشخصات فنی پالت گذاری و ارسال می گردد.



ویژگی سقف عرشه فولادی و مقاومت آن در برابر زلزله   

سقف عرشه فولادی از نظر وزن، سبکتر از بتن است. همچنین سقف عرشه فولادی جرم کمتری دارد و در نتیجه نیروی کمتری برای آسیب رساندن به خود تحت تکان های لرزه ای دارد. سازه فولادی به مقاومت کمتری در برابر زلزله نیاز دارد تا بر روی سازه و فونداسیون ساخته شود که به طور بالقوه هزینه های ساخت و ساز را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر این، سقف عرشه فولادی ساختاری انعطاف‌پذیرتر می‌سازد، زیرا فولاد یک ماده انعطاف‌پذیرتر است و به آن اجازه می‌دهد تا قبل از شکستن به میزان قابل توجهی خم شود. پوشش فولادی در زلزله بهتر از سازه های شکننده تر پاسخ می دهد. در رخدادهای لرزه ای کوچکتر، ساختمان فولادی بیشتر احتمال دارد که به عقب برگردد و ترک بخورد. اگر حداکثر رخداد لرزه ای که ساختمان برای آن طراحی شده رخ دهد، ممکن است تغییر شکل های شدیدی وجود داشته باشد، اما دچار ریزش تدریجی نمی شود. ممکن است ساختمان بعد از آن تخریب شود، اما ایمنی ساکنان بیشتر است.

برشکاری و تثبیت سقف عرشه فولادی

در مرحله برشکاری و تثبیت، ورق‌ها پس از فرمینگ به تیرهای اصلی و فرعی متصل می‌شود. این کار با میخ و چاشنی مخصوص توسط انجام می شود.
انتخاب نادرست میخ و چاشنی از نظر جنس و برند تولید کننده، می تواند موجب عدم دریافت نتیجه مطلوب در آزمایش برش مورد نیاز شود.
در شرکت فنی مهندسی بام گستر دیبا از میخ و چاشنی های برند نام آشنای HILTI سوییس استفاده می شود. این ابزار مورد تائید سازمان تحقیقات مسکن و شهرسازی بوده و همچنین دارای گواهینامه معتبر می‌باشد. با توجه به تجربه به دست آمده در پروژه های موفق شرکت بام گستر دیبا، استفاده از برند اصلی در میخ و چاشنی (HILTI) از باز شدن اتصالات پرچی در محل نشیمن جلوگیری می‌نماید. که این موجب رسیدن به نتایج مطلوب در مرحه بعد که همان اتصال جوش stud است می شود.
استفاده از این ابزار موجب کنترل یکپارچگی سقف عرشه فولادی از لحاظ رفتاری و همچنین کمک به یکپارچگی بیشتر و کاهش انتقال لرزش و صدا از سقف می شود.

فلاشینگ

قالب فلزی محیط سقف عرشه فولادی را فلاشینگ مینامند که با توجه به ضخامت بتن و فاصله از اکس تیر در أنواع مختلف طراحی و تولید میگردد.
در شرکت بام گستر دیبا با توجه به ضخامت ورق فلاشینگ واعوجاج احتمالی در هنگام بتن ریزی اقدام به ایجاد شیار طولی برای بهبود عملکرد ورق فلاشینگ انجام پذیرفته که کیفیت کار نمای سقف عرشه را جهت ایجاد نما به بهترین شکل ممکن فراهم مینماید.
در اجرای سقف عرشه فولادی، پیش از مرحله نصب گل میخ و سرامیک، قبل از بتن‌ریزی می باید فلاشینگ ها ریسمانی بسته و مهار گردند که بعد از بتن‌ریزی نیاز به تخریب بتن نباشد و نمایی کاملاً شکیل و ریسمانی ایجاد کند.



تاثیر درجه فولاد بر کاهش هزینه های پروژه سقف عرشه فولادی 

هنگامی که سقف عرشه فولادی با فولاد با کیفیت بالاتر ساخته می شود، میتوان از بست‌های کمتری استفاده کرد و به دلیل افزایش مقاومت در برابر باد بالا، می‌توان از غشای پهن‌تر استفاده کرد. Ksi حداقل استحکام را اندازه گیری می کند و به میزان فشاری اشاره دارد که بست های روی عرشه فولادی می توانند قبل از رسیدن به نقطه شکست تحمل کنند. این خبر خوبی برای پیمانکاران عمومی به سه دلیل است:

۱- هزینه های مواد برای ساخت سقف عرشه فولادی را کاهش می دهد.

۲- باعث افزایش سرعت جدول زمانی پروژه می شود.

۳- علاوه بر اینکه پیمانکاران را قادر می‌سازد تا سقف را سریع‌تر و ارزان‌تر نصب کنند، هزینه‌های فولاد با عیار بالاتر با درجه‌های پایین‌تر برابری می‌کند.

بنابراین، چرا کسی از فولاد درجه پایین برای ساخت سقف عرشه فولادی استفاده می کند؟ چون راحت تر در دسترس است. درگیر کردن پیمانکار سقف شما در الزامات فنی سقف در طول فرایند مناقصه بسیار ارزشمند است. هنگامی که یک سقف ‌ساز فولاد با کیفیت بالاتر را توصیه می‌کند، به این دلیل است که آنها سعی می‌کنند بهترین محصول را با بهترین قیمت برای شما ارائه دهند. فولاد عیار بالاتر گرانتر از فولاد کم عیار نیست، اما در دراز مدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود.

روش تولید گل میخ

استانداردترین روش تولید گل میخ، استفاده از روش فورج سرد است. در این روش از ماشین آلات تمام اتوماتیک استفاده می شود و  همچنین مواد اولیه با آلیاژ های مرغوب قابل تولید است. برش گیر های تولید شده با روش فورج گرم و یا ریخته گری به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب و افزودن ضایعات فلزات، مقاومت و استحکام چندانی ندارند. بنابراین نمی توان از کیفیت و کار مورد نیاز این قطعه در اجرای سازه انتظار بالایی داشت. پس از تولید، برش گیر ها باید در مکانی مناسب انبار شوند تا دچار زنگ زدگی و خردگی نشوند. توجه داشته باشید که برای اطمینان از کیفیت محصول، حتما آن ها را از کارخانه های معتبر و مورد تایید تهیه کنید، زیرا که گل میخ نامرغوب تاثیر منفی در مقاومت سازه دارد. همچنین اگر به لحاظ اندازه استاندارد نباشد، هنگام انجام کار می تواند به دستگاه گل میخ زن آسیب برساند. اگر اندازه ها متفاوت باشد، یا در قسمت هولدر دستگاه گل میخ زن جا نمی شود, یا در آن میلغزد که این باعث ذوب شدن هولدر می شود .در نتیجه استفاده از برش گیر های مرغوب، هم سرعت اجرای کار و هم کیفیت کار را بالا می برد.

نصب گل میخ و سرامیک و فلاشینگ در سقف عرشه فولادی

در زمان نصب گل میخ فاصله میان ورق و پروفیل تحتانی اهمیت ویژه ای دارد. از این رو حتی فاصله ای میلی متری نیز می باید اصلاح شود، زیرا این امر موجب پفکی شدن جوش در محل اتصال گل میخ و سرامیک می شود.
در شرکت بام گستر دیبا این مورد توسط میخ و پرچ اضافه اصلاح می گردد. همچنین می توان با چکش‌کاری نیز تا ۶۰% این فاصله را از بین برد.

در سقف عرشه فولادی، ورق‌های فرم داده ‌شده توسط برش گیرهای مخصوص (گل‌میخ و سرامیک) توسط دستگاه جوش القایی به تیرهای اصلی و فرعی وصل می شود. سایز برش گیرها با توجه به طراحی انجام‌ شده محاسبه و قابل انتخاب است. اتصال مطابق استانداردهای جهانی AWS-D.1.1 صورت می گیرد. این قطعه (گل میخ و سرامیک) نیروهای برشی بین تیرهای فلزی و دال بتنی را متحمل می‌شود. در واقع این قطعه از سقف عرشه فولادی رفتار مرکب در سقف‌ها را ممکن می‌سازد. گل میخ و سرامیک که در سقف عرشه فولادی استفاده می‌شود به جهت نوع مصالح و روش خاص اجرا، از نقاط قوت این نوع سقف محسوب می‌شود.
در هر حال گلمیخها باید روي بال مقطع فولادي ذوب شوند. پس از نصب، ارتفاع گلمیخها که از بالاي ورق فولادي شکل داده شده اندازهگیري میشود، نباید از ۴۰ میلیمتر کمتر باشد. پوشش بتن روي گلمیخها نباید کمتر از ۱۵ میلیمتر باشد.

 

مزایای استفاده از گل میخ

  • با استفاده از گل میخ ها، سرعت انجام کار بسیار بیشتر می شود. انجام کار با برش گیر بسیار راحت است، از آنجایی که نیازی به هیچ گونه آماده سازی و برشکاری خاصی قبل از انجام جوشکاری نیست.
  • گل میخ می تواند نیرو را در تمام جهات مختلف پخش کند .
  • هنگام جوشکاری تغییر شکل نمی دهد در حالیکه سایر برش گیر ها با این مشکل مواجه هستند .
  • گل میخ ها به راحتی با تنظیم دستگاه جوش، جوش می خورند، این در حالی است که جوش دادن سایر برش گیر ها به تخصص و مهارت شخص بستگی دارد .

نحوه اتصال


گل‌ میخ‌ و سرامیک از مقاومت بالایی برخوردارند که در انواع مختلف تولید می‌شوند. قطر و فاصله گل ‌میخ‌ های هر پروژه متفاوت است و نیازمند محاسبه می باشد. گل ‌میخ‌ و سرامیک اتصال بین عرشه فولادی و تیرهای اصلی را به عهده ‌دارند. این اتصال توسط جوش بین گل‌ میخ و نفوذ آن در تیر اصلی صورت می گیرد. جریان الکتریکی بین گل‌ میخ و تیر باید به ‌گونه‌ای باشد که بتواند قسمت تحتانی آن را ذوب کند. بدین وسیله اتصال بین عرشه و پل به‌ خوبی صورت می گیرد تا در زمان وقوع زلزله سقف عرشه فولادی به ‌صورت یکپارچه عمل کند. به همین جهت باید از دستگاه‌های جوشکاری خاص مانند Stud Welding که به دستگاه‌های جوشکاری خودکار معروف هستند استفاده کرد. به طور سنتی، جوشکاری گودال نقطه قوس برای این کاربرد مشخص شده است. محدودیت های زیادی برای جوشکاری پانل های سقف عرشه وجود دارد. بزرگترین محدودیت موثر بر عملکرد بهینه جوش های گودال، زمان مورد نیاز برای نگه داشتن قوس است. مطالعات نشان داده است که اگر جوشکار قوس را کمتر از 1.8ثانیه نگه دارد، ظرفیت جوشکاری کاهش می یابد.

دستگاه استادولدینگ
این نوع دستگاه‌ ها قوس الکتریکی با شدت‌ جریان بالایی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل برای بهتر و بیشتر ذوب شدن گل‌ میخ ‌ها بسیار مناسب می‌باشند. این فرایند جوشکاری می‌تواند، به ‌صورت مستقیم روی بال تیر سازه‌ای و همچنین از روی ورق فولادی انجام گیرد. قبل از قرارگیری گل‌ میخ یک حلقه سرامیکی در محل جوش قرار می‌گیرد تا از حوضچه مذاب ایجاد شده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت نماید.
نوع دیگر گل‌ میخ‌ ها به ‌صورت L مانند می‌باشند (X-HVB SHEAR CONNECTOR) ، که بیشتر در پله ‌ها و قسمت‌ های شیب‌داریا در مواردی که جوش اقایی امکانپذیر نباشد مورد استفاده قرار می گیرند.

نکات نصب برش گیر بر روی سقف عرشه فولادی

  • حتما در نظر داشته باشید که سایز همه گل میخ ها یک اندازه باشد تا نصاب دچار مشکل نشود و در نهایت سرعت انجام کار کم نشود .
  • باید برش گیر ها را به دور از رطوبت و سرما نگهداری کنید .
  • با استفاده از یک حلقه سرامیکی در هنگام جوش،می توان از پاشش جوش بر صورت نصاب جلوگیری کرد. این حلقه مواد مذاب را به اطراف گل میخ هدایت می کند و از سرد شدن و ترک زدن جوش پیشگیری می کند.
  • برای حمل و انتقال گل میخ ها به طبقات , از سبد های مناسبی استفاده کنید تا از خطر ریزش آن بر سر کارگران حداکثر پیشگیری را انجام دهید .
  • بهتر است از گل میخ هایی که کثیف و روغنی هستند و بتن به آن ها چسبیده است، استفاده نکنید.



نظافت پایانی در اجرای سقف عرشه فولادی


در مرحله نظافت پایانی، تمامی مواد اضافه از روی سطح پاک می شود و سقف ها با پمپ باد نظافت شده وآماده بتن ریزی می گردد. این کار توسط نیروی اجرایی انجام داده می شود.

نکاتی درباره اجرای سقف عرشه فولادی

نکاتی درباره نصب و اجرا سقف عرشه فولادی که باید هنگام اجرا رعایت شوند :

پس از آن که سقف ها طراحی شد و فاصله ی بین تیرهای فرعی (که پیشنهاد می شود بیش از ۳٫۳۰ متر نباشد) نیز مشخص شد، نقشه های شاپ برای برش و فرمینگ ورق ها و نیز فلاشینگ ها باید به کارخانه تولید ورق ارسال شود.

توجه کنید که هنگام تحویل نقشه ها، مواردی مانند ضخامت و نوع ورق ،کیفیت گالوانیزه و فاصله ی ورق گالوانیزه از ارتفاع، حتما در زمان تولید با نقشه های اجرایی مطابقت داشته باشد.

پس از آن که ورق ها بر روی سقف عرشه فولادی قرار داده شد، با توجه به نقشه ی اجرایی , ورق ها را به یکدیگر پرچ می کنند و یا با پیچ های سرمته به یکدیگر وصل می کنند. سپس لبه های بیرونی سقف ها باید با دقت بریده شوند و بعد از آن ورق های فلاشینگ نصب شوند تا از ریزش بتن از لبه ها جلوگیری شود. پس از آن که ورق ها به طور دقیق بر روی سقف ها قرار گرفت، باید در فاصله حداکثر ۴۵ سانتی متر با چکش ورق ها کوبیده شوند. این کار به جهت آن انجام می شود که هم از فاصله های احتمالی بین ورق و تیرآهن ها جلوگیری شود و هم برای اتصال ورق با تیرآهن انجام می شود. اگر بین ورق ها و تیرآهن ها اتصالی برقرار نباشد، جوش گل میخ ها انجام نمی گیرد. پس از کوبیدن با چکش , گل میخ ها را با دستگاه مخصوص جوش STUD WELDER در محل مورد نظر جوش می دهند.

توجه کنید که برای مطمئن شدن از جوش خوردن اتصال ها، می توانید به صورت رندوم گل میخ ها را خم کنید و اگر هنگام خم کردن، گل میخ بشکند به آن معناست که به درستی جوش نخورده است. در مرحله ی بعدی مش های آماده را روی سقف ها پخش می کنند و در آخر در صورت تایید کردن مهندس ناظر می توان بتن ریزی سقف را آغاز کرد. طبق ضوابط تعیین شده در مقررات ملی ساختمان بتن ریخته شده بر روی ورقه ها حداقل باید ۵ سانتی متر باشد. آن هم درصورتی که بتن به اندازه حداقل ۱٫۵ سانتی متر روی گل میخ ها را بپوشاند. نکته ای که حائز اهمیت است، این است که از تجمع بتن در یک نقطه باید جلوگیری شود. اگر این موضوع رعایت نشود، عواقب بسیار بدی در هنگام وقوع حادثه در پی خواهد داشت .

بتن ریزی

در این مرحله بعد از درز بندی سقف از اخرین طبقه حداالمقدور بدون ایجاد شکاف در سقف با استفاده از پمپ زمینی یا پمپ موبایل بتن سازهای روی سطح پخش میگردد و توسط تیم اجرایی با ترازیاب لیزری و اسکرچر برقی با کمترین تلورانس تسطیح میشود و در صورت نیاز بعد از گیرش اولیه با ماله پروانه پرداخت میگردد که این مهم مخصوصا در طبقات پارکینگ سطح تمام شده با کیفیتی در اختیار کارفرمایان قرار میدهد. توجه کنید که قبل از بتن ریزی، مقدار لازم بتن را بررسی کنید. زیرا در صورت کم بودن بتن، بخش هایی از سقف شما آسیب پذیر می شود و احتمال ریزش یا آسیب دیدن آن افزایش پیدا می کند. از طرفی اگر میزان بتن ریخته شده بر روی سقف زیاد باشد، بار و سنگینی وزن بتن احتمال خرابی سقف و ریزش آن را بیشتر می کند.
شرکت بام گستر دیبا با تجربه ای بالغ بر ۵۰۰.۰۰۰ هزار متر مربع بتن سخت/بتن های رنگی و استامپیی آماده ارایه بهترین کیفیت در بتن ریزی های خاص در پروژه های صنعتی و ساختمانی میباشد


استعلام قیمت سقف
    عرشه فولادی

021-22894017


فرم استعلام قیمت